Hoe ik meer rust en balans in mijn leven breng

Hoe ik meer rust en balans in mijn leven breng

Vandaag wil ik graag een persoonlijke blogpost met je delen. Over hoe ik door middel van yoga, meditatie en mindfulness meer balans en rust in mijn leven probeer te brengen.

Meer balans in je leven

Rennen, springen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en weer doorgaan…. Dat is een uitspraak die he-le-maal bij mij past. Ik ben een behoorlijk bezig bijtje en zelfs nu ik een tijdje geen fulltime betaalde baan heb verveel ik me geen moment! Zijn er meiden die dat herkennen? Ik heb stiekem het idee van wel, aangezien het antwoord ‘druk’ het meest gegeven antwoord lijkt te zijn op de vraag hoe het met iemand gaat. Maar is dat positief?

Ik vind van niet! Ik vind het best lastig om de balans en rust te bewaren. Een drukke baan, mijn werkzaamheden voor BeautyOpinie, een iPhone die de hele dag piept en een sociaal leven is soms druk. Toen daar ook nog een baby bij kwam wist ik dat ik meer rust en balans in mijn leven wilde. Ik doe sindsdien veel ademhalings- en mindfulness oefeningen en ga regelmatig naar de yogastudio.

Superyoga

Een tijdje terug ontmoette ik Lisanne. Zij is 4 jaar geleden een eigen yoga webshop begonnen en dat vind ik zo stoer! Ze was het zat om iedere keer achter de feiten aan te lopen, had allerlei kwaaltjes en wilde wat anders gaan doen. Ze gooide het roer om en haar passie voor yoga groeide uit tot Superyoga.nl. Wat volgens Lisanne het allerbelangrijkst is? Doe wat je hart je vertelt en laat je niet tegenhouden door de maatschappij, je omgeving en andere invloeden. Je bent de baas over jezelf en kunt iedere dag het roer omgooien.

Ik vertelde Lisanne over mijn struggles met yoga. Eigenlijk doe ik al járen in periodes aan yoga. Vooral op de momenten dat ik niet zo lekker in mijn vel zit. Ik heb van nature de neiging om keihard door te gaan en yoga geeft me rust in mijn hoofd en zorgt ervoor dat ik meer in het nu leef. Alleen zodra het beter gaat ‘vergeet’ ik mijn oefeningen weer. Dat wil ik deze keer voorkomen dus ik vroeg Lisanne of zij tips voor mij had.
Meer balans in je leven

Tips van Lisanne om thuis aan yoga te doen

  • Bepaal je doelen. Voordat je begint met yoga, is het fijn om voor jezelf duidelijk te hebben waarom je dit doet. Wat is jouw doel en waarbij hoop je dat yoga jou verder helpt?
  • Bepaal je mogelijkheden. Yoga is voor iedereen anders en hangt af van je gezondheid, uithoudingsvermogen maar ook van de hoeveel tijd die je ervoor vrij maakt: Maak het niet te gek.
  • Kies wat bij jou past. Er zijn talloze verschillende soorten yoga dus kijk wat bij jou past. Mijn favoriete yoga om rust in mijn hoofd te creëren is Yin Yoga, waarbij het gaat om loslaten. Fijn na een drukke dag!
  • Kies jouw moment. Heb je een eigen yogamat? Kies dan het voor jou meest geschikte moment van de dag. De een houdt ervan om in de ochtend te beginnen met een practice, maar een ander vindt het juist fijn om aan het eind van de dag uit te blazen. Ik kies bijvoorbeeld voor dat laatste.
  • Stel je eigen practice samen! Je bent er klaar voor om je eigen practice te gaan opbouwen, hoe leuk is dat! Op Youtube zijn talloze oefeningen vinden die je prima thuis kunt doen.

Meer rust en balans in mijn leven

Sinds 1 mei ben ik dus weer lekker bezig en dat voelt zó fijn! Mede dankzij de tips van Lisanne en een ademhalingscoach waar ik af en toe heen ga. Ik heb op haar aanraden op mijn iPhone vaste momentjes in mijn agenda gezet waarop ik ‘bewust’ bezig wil zijn met mijn ademhaling. Drie keer per dag gaat mijn wekker en dan focus ik me drie minuten op mijn ademhaling. Wist je dat je daar super relaxed van wordt?

Daarnaast bezoek ik regelmatig de yogastudio. Ik combineer Yin Yoga (om rustig te worden) met wat actievere vormen (om sterker te worden). Van Lisanne kreeg ik een yogamat en die neem ik tegenwoordig trouw mee. Ik vind dat zo veel fijner dan die naar zweet riekende matjes uit de yogastudio hihi. Daarnaast lig ik ook nog steeds veel op mijn spijkermat waar ik eerder al eens over vertelde én heb ik sinds kort ook een eigen meditatiekussen. Iets wat ik iedereen aan kan raden. Het is zó fijn om soms even stil te staan!

Foto shutterstock

Dit artikel bevat producten die ik heb gekregen. Lees mijn disclaimer.

Volg:
Share:

9 Reacties

  1. 5 augustus 2017 / 05:31

    Bewust stil staan is zo belangrijk. Helemaal in drukke en hectische tijden

  2. 5 augustus 2017 / 05:50

    Het eerste wat ik dacht toen ik het las was: hier heb ik toch helemaal geen tijd voor?! Haha, hoognodig dus om die balans hier te zoeken

  3. 5 augustus 2017 / 07:38

    Herkenbaar. Ik heb het voor mijn gevoel ook altijd druk en kan ook moeilijk rust pakken waardoor ik vaak zo’n gejaagd gevoel heb. Misschien toch maar eens verdiepen in yoga. Weet alleen niet of het iets voor me is. Ik ben namelijk iemand die ergens enthousiast aan begint en er na 2 weken weer mee stopt, hihi.

    • 6 augustus 2017 / 14:31

      Misschien kan je anders eens wat proeflesjes volgen?

  4. 5 augustus 2017 / 14:18

    Ik denk dat het heel herkenbaar is bij velen. Ik betrap mij er ook op dat ik te weinig zot, even rust neem. En ja Yoga zou ook voor mij een uitkomst zijn.

  5. 6 augustus 2017 / 12:25

    Yoga trekt me al een tijdje aan! Nu ik dit heb gelezen heb ik steeds meer de behoefte me hier meer in te gaan verdiepen. Bedankt voor je artikel! X

  6. Roos Veld
    6 augustus 2017 / 15:17

    Telefoon uit of in ieder geval zodat die niet meer piept helpt ook onwijs. Het geeft veel (onnodige prikkels) in een toch al hectische omgeving. Ik maak met veel regelmaat gebruik van mijn Smartphone maar zet hem steeds vaker bewust uit. Heerlijk rustig!

  7. 7 augustus 2017 / 11:57

    Hele fijne tips, ik ben al zo vaak begonnen met yoga, maar ik houd het nooit vol…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *