Zo slaap je een stuk beter

Zo slaap je een stuk beter

Word jij wel eens wakker met het gevoel dat je amper geslapen hebt? Duurt het soms uren voor je in slaap valt of word je een paar keer per nacht wakker? Dan heb ik vandaag tips om beter te slapen voor je. Vorige week heb ik als onderdeel van de Vitaliteitschallenge waar ik aan mee doe een cursus slapen/energiemanagement gevolgd. En vandaag deel ik de tips & tricks die ik kreeg ook met jou!

Beter in slaapvallen en slapen

Waarom slapen we eigenlijk? Dat was één van de vragen waarmee de workshop ‘Slapen’ begon. Ik kan me trouwens voorstellen dat het raar klinkt dat je een workshop slapen volgt onder werktijd maar het was geen praktijkles haha. Het antwoord op deze is simpel; om te herstellen. Tijdens het slapen komen onze lichaamsfuncties op een lager pitje te staan en kunnen we lichamelijk en geestelijk herstellen.

In je slaap doorloop je verschillende fases. De lichte slaap waarin je nog half wakker bent, de échte slaap waarin je ademhaling en hartslag lager wordt en vervolgens kom je in de derde fase terecht, de diepe slaap. Uiteindelijk kom je in fase vier terecht en wordt je slaap weer wat lichter. Als ik in mijn diepe slaap wakker gemaakt wordt voel ik me heel suf en gedesoriënteerd. Herkennen jullie dat? Is dus harstikke normaal!

Je lichaam geeft van nature een signaal af dat het tijd is om te gaan slapen, door het hormoon melatonine af te geven. Dit stofje komt elke avond rond dezelfde tijd vrij, en kan per nacht maximaal een half uur tot uur verschuiven. Nu snap je misschien waarom veel mensen op zondagavond niet kunnen slapen, als ze in het weekend laat naar bed zijn gegaan. Om goed in slaap te kunnen vallen is de beste tip daarom: op regelmatige tijden naar bed gaan. Nu weten we allemaal dat dat niet altijd lukt en van een aantal dingen is bekend dat ze invloed hebben op je slaap en op het in slaapvallen. In elk geval het proberen waard; mij heeft het geholpen!

Je slaapomgeving

Eén van de eerste dingen waar je zelf invloed op hebt is je slaapomgeving. Een slaapkamer heeft niet voor niets die naam, het is de kamer waarin je slaapt. Logisch hoor ik je denken, maar sta er eens bij stil. Zorg ervoor dat je kamer een rustige omgeving is waar je kunt ontspannen. Een tv op je kamer wordt afgeraden maar persoonlijk vind ik het onnodig om de tv helemaal uit mijn slaapkamer te bannen. Ik zorg in elk geval dat ik ‘s avonds in bed geen tv meer kijk. Zorg er ook voor dat het licht in je bad- en slaapkamer niet te fel is. Dit felle licht zorgt ervoor dat de melatonine in je lichaam wordt afgebroken en je dus minder makkelijk in slaap valt.

Bereid je voor op het slapen

Sommige mensen slapen al zodra één oor hun kussen raakt. Voor wie dit niet het geval is kan het slim zijn om je voor te bereiden op het slapen. Zet ruim voordat je naar bed gaat de tv uit, ga bijvoorbeeld nog wat rommelen in je badkamer. Misschien een warme douche? Lekker insmeren met een rustgevende olie? En dan fris je bedje in. Zorg er in elk geval voor dat je niet vlak voordat je gaat slapen een spannende film gaat kijken, hierdoor maakt je lichaam adrenaline aan en dan kan het gebeuren dat je lastiger in slaap valt. Ook roken, alcohol, cafeïne en op je smartphone of tablet kijken zijn vijanden van melatonine en zorgen er dus voor dat je minder makkelijk in slaap valt.

Ontspannen

Ik vind het heerlijk om in de avond een beautyritueel uit te voeren, daar raak ik ontspannen van, maar je kunt dit natuurlijk op talloze andere manieren doen. Misschien kun je je vriendje even lief aankijken? Een massage is heel rustgevend en een goede inleiding om in slaap te vallen. Ook het oude vertrouwde schaapjes tellen helpt om je focus te houden op één ding en niet te gaan piekeren. Één van mijn favoriete oefeningen is de ‘bodyscan’. Ga lekker comfortabel in je bed liggen en richt je gedachten op je linker grote teen. Hoe voelt ‘ie? Hoe ligt ‘ie op je matras? En zo loop je botje voor botje je hele lichaam door. Meestal als ik bij mijn schouders ben val ik in slaap. Of leg je handen op je bed en focus je op je ademhaling. In door je neus, uit door je mond. Daar word ik heerlijk rustig van, het liefst op mijn spijkermatje.

Ik hoop dat je wat aan deze simpele, concrete tips om beter te slapen hebt. Ben jij iemand die makkelijk in slaap valt? Of lig je ook vaak uren wakker?

Foto Shutterstock

Volg:
Share:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

6 Comments

  1. Babs
    25 november 2015 / 12:35

    Slapen… ik kon vannacht weer niet slapen. Zat om 6.00 uur nog op mijn bed. ik ben maar weer wat gaan lezen. Bij mij is het lastig om weer normaal te leren slapen. Ik heb jarenlang een slaapmiddel/spierverslapper geslikt ivm met mijn chronische (spier)pijn. Nu aan het afkicken… Melatonine tabletjes werken nauwelijks bij mij, ik denk door de andere medicijnen.
    Ik wacht nog met smart op mijn spijkermatje, ik had hem besteld bij een ander bedrijf, maar vreemd, ik werd niet doorgesluisd naar Ideal… hoop dat ik hem snel ontvang en mij zal helpen om te ontspannen! (en ik moet ook hoognodig een ander matras, ik lig in een deuk…;))

  2. 25 november 2015 / 19:35

    Deze tips zijn inderdaad heel handig en helpen mij ook wel om makkelijker de slaap te vatten…zelf heb ik best wel een tijd inslaap problemen gehad omdat mijn biologische ritme verstoord was door langdurig voornamelijk s’nachts te werken…elke dag een paar minuten eerder naar bed gaan heeft dit probleem echt opgelost, helaas word ik de laatste tijd midden in de nacht wakker en val dan niet weer in slaap, wel blijf ik dan in ons bedje liggen , want anders leer ik dat idiote slaapgedrag van mij echt nooit af….

  3. 26 november 2015 / 10:13

    ik vind slaap meditatie heel chil, hierover komt binnenkort een artikel online.

  4. Lisa
    26 november 2015 / 14:02

    Ik slaap altijd meteen maar word toch vaak on uitgerust wakker. Ik slaap dus heel onrustig! Leuk artikel!

  5. Kirsty
    26 november 2015 / 19:32

    Fijne tips! Ik slaap al wel een stuk beter dan vroeger sinds ik samenwoon, maar mijn vriend heeft één week per drie weken nachtdienst en dan kan ik nooit zo goed slapen. Verder slaap ik altijd wel licht en als ik er vroeg uit moet lig ik vaak al een paar uur van tevoren wakker uit angst dat ik mij verslaap 😛 Ik probeer voor het slapengaan mijn hoofd nooit teveel stof tot nadenken te geven, omdat ik dan de hele nacht in rondjes ga liggen denken en dezelfde gedachten elke keer weer terugkomen. Social media probeer ik ook niet te doen vlak voor het slapengaan, hoewel ik dat soms nog wel eens vergeet.

    • Natascha
      Auteur
      29 november 2015 / 08:14

      Mijn vriend heeft ook één keer per drie weken nachtdienst! Ikkan dan ook nooit goed slapen hoor 🙂