Online kleding bestellen, dragen en weer terugsturen

Online kleding bestellen, dragen en weer terugsturen

Online kleding shoppen, dat doen we allemaal. De komende jaren zal dat alleen maar meer worden, tot zover niets nieuws. Maar wist je dat de helft van alle bestellingen ook weer terug gestuurd wordt? En dat die kleding vaak gedragen is? BIZAR!

Shoppen we straks alleen nog maar online?

Hoewel ik het liefst in een fysieke winkel shop vanwege de beleving, merk ik dat ik steeds vaker mijn kleding online bestel. Met een drukke baan, een peuter en een blog heb ik simpelweg niet altijd tijd en zin om de stad in te duiken. Bovendien zitten er in Deventer steeds minder leuke winkels (goh; hoe zou dat komen?) en is het assortiment online veel groter.

Eerlijk is eerlijk, ik stuur best veel kleding retour

Als ik online bij grote kledingwinkels shop dan plaats ik meestal in één keer een mega bestelling. Heb ik een toffe broek bij H&M gespot? Dan bestel ik hem in 2 maten. Simpelweg omdat je er geen peil op kunt trekken hoe iets valt, en ik geen zin heb om wéér een week te wachten op nóg een bestelling.

Het inschatten van een maat vind ik sowieso een dingetje. Laatst bijvoorbeeld, bestelde ik voor bijna 300 euro bij Wehkamp, en gingen er van de 10 artikelen 9 terug. Dat is niet omdat ik lukraak alles bestel met het idee “het kost me toch niets”. Dat is puur omdat de kleding niet paste. Één van mijn grote online shop frustraties, zo irritant! Dus sorry lieve bedrijven, ook ik ben schuldig aan het veelvuldig terugsturen van kleding.
hoe kun je gedragen kleding terugsturen

Enig idee hoe slecht dit is voor het milieu?

Wat ik niet doe, is kleding bestellen om het bestellen. Er zijn veel consumenten die online allerlei producten bestellen en het gewoon weer terugsturen. Immers, bezorgen en retourneren is vaak gratis. Maar heb je er wel eens aan gedacht hoe slecht dit is voor het milieu en onze maatschappij? Dat je pakketjes ingepakt moeten worden? Dat er een koerier voor moet rijden? Laat staan dat een webshop ook wil blijven bestaan en winst moet maken. Daarom doe ik dat dus niet!

Je kleding dragen en dan weer terugsturen is populair

Wat ik me al helemaal niet voor kan stellen is dat je kleding bestelt, het draagt en vervolgens terugstuurt. Inclusief vlekken en zweet- of rookgeurtjes. En toch is dat iets dat steeds vaker gebeurt. Bedrijven kunnen deze kleding vaak niet meer verkopen of verkopen deze gedragen kleding vervolgens weer door aan een onwetende klant. Brrrr, jakkes!

En dus gaan we betalen

Gevolg van al die pakketjes die gratis geretourneerd worden is dat er nu steeds meer webshops kosten in rekening brengen voor het terugsturen van producten. Ik vind dat een hele logische beslissing waar ik me volledig in kan vinden maar als ik heel eerlijk ben zou het voor mij wel een reden zijn om niets te bestellen bij een webshop. Ik zou dan alleen nog items bestellen waarvan ik zeker weet dat ik het niet wil retourneren. Zoals een boek maar geen kleding.

Wat vind jij? Is het terecht dat bedrijven kosten willen rekenen voor het retourneren van artikelen?

Afbeelding online fashion shopping via Shutterstock

Volg:
Share:

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

8 Reacties

  1. 9 maart 2019 / 12:25

    Heel erg inderdaad vooral meiden ook die dan voor Youtube hele ladingen kleding bestellen een filmpje maken en alles weer retourneren, ongehoord gewoon. Zie wel steeds vaker (met name in het Buitenland) dat er grote labels of soort ketting aan de kleding zit om te voorkomen dat je het dus kunt dragen (naar een feestje bijvoorbeeld) en dan retourneren dat vind ik wel weer goed gedaan. Op mijn werk zie ik het natuurlijk ook. Met name Duitsland is een enorm -retour land – als je ziet hoeveel daar terug wordt gestuurd, niet normaal. Niet alleen bij ons maar dat geldt voor alle bedrijven in Duitsland – soort cultuur dingetje lijkt het wel.

  2. 10 maart 2019 / 09:35

    Ik snap dat bedrijven kosten in rekening willen brengen voor retour zendingen. Ik denk dat ze er misschien op een gegeven moment niet meer onderuit kunnen vanwege de oplopende kosten. Voor mijzelf is dat ook een reden om ergens niet te bestellen. De webshops waar ik meestal shop en net als jij meerdere maten bestel omdat ik ook geen zin heb om een week te wachten (misschien is het dan ook wel weg) en vaak niet zeker ben hoe iets zit bij mij zijn ook de Wehkamp en Esprit (verzendkosten zijn 0,95 cent en die worden niet eens in rekening gebracht bij een retourzending). Fijn ook dat je er achteraf kunt betalen. Ps. leuk artikel en ook herkenbaar!

  3. 10 maart 2019 / 09:37

    Wat goed dat je hier aandacht aan besteed. Ik moet zeggen dat ik mezelf zeker schuldig heb gemaakt aan dingen in twee maten bestellen. Maar weet je wat het ook is tegenwoordig, met die fast fashion, sommige kledingstukken zijn er maar voor een week. En als je eerst een maat besteld en later een andere nodig blijkt te hebben, is het er vaak niet meer. Dus als je iets graag wilt zul je wel moeten. Natuurlijk ligt het probleem ook bij jezelf, maar ik denk dat dat er bij mij wel aan bijdraagt. En daarnaast vind ik dat retourneren van gedragen kledingstukken echt heeeeeel erg asociaal. Ik snap niet hoe iemand het lef heeft dat te doen.

  4. 11 maart 2019 / 06:03

    Ik vind dragen en terugsturen echt een no go.

    Ik maak mij ook schuldig aan het in twee maten bestellen maar dat is nu ook omdat ik soms niet goed weet welke maat ik heb door de wisselingen in mijn lichaam.

  5. 11 maart 2019 / 18:54

    Ook ik bestel regelmatig online. Ik vind het niet normaal dat men op deze manier een blog, volg of wat dan ook maakt met geleende kleding, dat is toch geen stijl!
    Ook bestel ik vaak 2 maten, omdat de kleding industrie het er soms ook naar maakt dat je ineens in een andere maat valt.

  6. ByChristiana
    12 maart 2019 / 06:28

    Ik snap wel dat bedrijven dit doen, maar ik had er eigenlijk nooit zo bij stil gestaan dat dit bestellen en retourneren op zo’n grote schaal gebeurt? Jeetje, hebben die mensen niets anders te doen met hun tijd denk ik dan? Ik bestel steeds minder kleding online, ik ervaar toch vaak dat de maten vaak niet goed zijn en bij die modellen in de webshop staat ALLES mooi. En dan trek je het thuis aan, en dan denk je; laat maar…;-) Nee, ik shop kleding toch liever gewoon in de winkel!

  7. 13 maart 2019 / 11:53

    Ik ben zo iemand die 1 item besteld en ja, dan gebeurd het wel eens dat het niet past… Wat dat betreft zou ik iets in meerdere maten moeten bestellen. Ik vind het ook belachelijk om veel kleding te bestellen voor een filmpje en dan alles terugsturen, en dragen en terugsturen is helemaal asociaal. Je ziet het ook bij andere dingen, de “goeden”worden altijd gestraft door anderen die overal maling aan hebben en misbruik maken van dit soort services die een bedrijf biedt.

  8. 13 maart 2019 / 13:21

    Ik stuur ook heel veel terug maar dan inderdaad omdat het niet past (of ik in mijn geval er vaak anderhalve keer in kan). Niet omdat ik besteld heb voor de leuk of hoe je het ook noemt.
    Hoe zeer ik ook zou willen, in de ‘stenen’ winkels hebben ze maar heel zelden mijn maat. Vb online bij H&M hebben ze wel heel veel in 32, in de winkel begint het pas vanaf 34. Dus voor mij zit er weinig anders op dan online op zoek te gaan.
    Maar uiteraard behandel ik alles met respect en stuur ik alles in goeie en ongedragen staat terug.