Start van mijn vitaliteitschallenge

Start van mijn vitaliteitschallenge

Goodmorning ladies! Het is alweer eventjes geleden dat ik jullie vertelde dat ik mee doe aan een vitaliteitschallenge. Wat gezonder eten, iets meer sporten, goed slapen en vooral wat meer balans in mijn leven. Afgelopen donderdag was de start en kreeg ik mijn eerste medische check. Met licht zwetende handjes ging ik er naar toe, bang om te horen te krijgen dat ik hard aan de bak moet. Of de zenuwen terecht waren?

Voor wie niet heeft meegekregen wat ik precies ga doen: ik doe via mijn werk mee aan een vitaliteitschallenge. Een programma van ruim 7 maanden waarin je begeleid wordt naar een vitaler leven. Dat betekent niet alleen gezonder eten en meer bewegen, want dat dát bij een vitaal leven hoort weten we allemaal wel. De reden voor mij om mee te doen is dat het traject er op gericht is een goede balans in het leven te vinden.

De start

Afgelopen donderdag werd alles gecheckt: gewicht, hartslag, bloeddruk, conditie, vetpercentage en spiermassa. Ik ben de afgelopen maanden een paar kilo’tjes aangekomen, dus ik wist vooraf dat mijn vetpercentage iets aan de hoge kant zou zijn. Dat bleek inderdaad zo te zijn, al was het maar héél iets over de ‘richtlijnen’ heen. Een paar kilo afvallen en dan is alles weer volgens het boekje. Opzich niet iets waar ik me erg druk over maak, maar ik voel me zelf ook prettiger als ik nét even een kilo of drie slanker ben. Iets om aan te werken!

Mijn spiermassa was ongeveer gemiddeld, en het percentage lichaamsvocht percentage was iets aan de lage kant. Ze hebben ook mijn percentage ‘gevaarlijk’ vet gemeten, ofwel het vet dat rond je organen zit, en dat was méér dan goed! Ook mijn hartslag en bloeddruk waren volgens het boekje. Best wel fijn om te horen!

Hoe nu verder

Mijn huidige sportregime bestaat uit één keer conditietraining en één keer bodybalance per week. Sinds ik twee, in plaats van drie keer, in de week sport, merk ik dat ik minder resultaat zie. Ik heb me dus ook voorgenomen om de komende maanden extra aan krachttraining te doen, om zo mijn spiermassa te verhogen en de vetmassa te verlagen.

Nét iets vaker gaan sporten, meer water drinken en wat minder snoepen. Dat zijn concrete kleine dingen waar ik nu mee begin. Kleine stapjes die makkelijk in mijn leven aan te passen zijn. Over twee weken krijg ik mijn eerste workshop waarin ik van alles leer over slapen. Te weinig slaap is niet goed, te veel ook zeker niet. Hoe zorg je ervoor dat je het meest uitgerust wakker wordt, en vol energie de dag aan kan? Alle tips die ik hier op doe deel ik binnenkort met jullie, hier op mijn blog!

Op naar het tweede meetmoment!

Foto Shutterstock

Volg:
Delen:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

4 Reacties

  1. 25 oktober 2015 / 10:13

    Ohhh wat een boeiend artikel.goed dat je hier bewust mee bezig bent…eerlijk gezegd heb ik mijn gezondheid best wel een hele tijd als vanzelfsprekend beschouwd…(Apart eigenlijk want ik was al heel jong chronisch zien)…de laatste paar jaren ben ik er wel bewuster mee bezig, ..zo ben ik gestopt met roken, wat gezonder gaan eten , en heb geprobeerd een “normaal”slaapritme te ontwikkelen…wel ben ik veel te zwaar…Ik heb nog een lange weg te gaan, maar stapje voor stapje gaat het wel beter op dat gebied en uiteindelijk ben ik dat wel gaan merken in mijn gezondheid.

    • 25 oktober 2015 / 11:15

      Wat leuk dat je zo open reageert! Hopelijk heb je wat aan mijn artikelen. Ik zat namelijk een beetje in dezelfde situatie. En kleine stapjes zijn ook goed he 😉

  2. 25 oktober 2015 / 11:27

    Wat goed dat je dit gaat doen! Gelukkig heb je niet echt vet om je organen, dat is belangrijk! Heel veel succes en ben benieuwd naar je update!

  3. 25 oktober 2015 / 13:22

    Na mijn tweede zwangerschap ben ik er ook veel meer mee bezig. Ik mag er ook echt wel een paar kilo’s af maar vindt het best lastig. Ik ga er gewoon voor in combi met hardlopen 🙂