Zonbescherming| Hoe kies je jouw ideale zonnebrandcrème?

Zonbescherming| Hoe kies je jouw ideale zonnebrandcrème?

Vandaag vertel ik je meer over de belangrijke ingrediënten van zonnebrandcrèmes zodat je hopelijk makkelijker een keuze kunt maken.

Door elke dag een kwartiertje onbeschermd in de buitenlucht door te brengen krijg je voldoende Vitamine D binnen. Maar in de zomer zit ik liever langer dan een kwartiertje in de zon. Jij ook? Dat dat niet goed weten we allemaal wel. De zon is de grootste veroorzaker van rimpels en pigmentvlekken. Over huidkanker maar niet te spreken…. Een goede bescherming is dus belangrijk!

Hoe kies je een zonnebrandcrème?

Kies voor een chemische of minerale filter

Chemische filters bevatten ingrediënten die worden opgenomen in je huid en absorberen daar de UV-straling. Deze filters herken je aan de namen; avobenzone, oxybenzone, benzofenon-3, octocryleneoxybenzone en octyl methoxycinnamate. Oxybenzone is trouwens een speciaal geval. Er is nog discussie over de schadelijkheid van dit ingrediënt maar het is al wel aangetoond dat dit ingrediënt in het lichaam en moedermelk terecht kan komen. Ben je zwanger? Dan kan je dit ingrediënt dus beter vermijden.
Minerale filters leggen een laagje op je huid dat het zonlicht weerkaatst. Hoe je minerale filters herkent? Aan de namen zinkoxide en titaniumdioxide in de ingrediëntenlijst. Een nadeel is wel dat minerale filters vaak de bekende witte waas veroorzaken. Om dit te voorkomen bevatten veel minerale filters nanodeeltjes. En ook hier is veel over te doen. Tegenstanders zeggen dat deze schadelijk zijn en ingeademd kunnen worden. Daarom is de keuze voor een zonnebrandcrème vaak verstandiger dan een spray.

En let op deze ingredienten

  • Parabenen: De meeste deskundigen adviseren echter wel om parabenen te vermijden, in al je beautyproducten. Veel mensen zijn namelijk allergisch voor deze conserveringsmiddelen. Vooral mensen met een droge en gevoelige huid kunnen last krijgen van jeuk, rode vlekken en een schilferige huid. En dan wordt er ook nog eens een relatie gelegd met (borst) kanker. Wil je meer lezen over parabenen in je producten? Vorig jaar schreef ik er al eens een uitgebreid blogpost over.
  • Parfum: Nog zo’n ingrediënt dat je beter kunt vermijden is parfum. Dat geldt wederom niet alleen voor producten die je tegen de zon beschermen, dat geldt eigenlijk voor alle crèmes die je op je huid smeert.
  • Alcohol: Kies het liefst een zonbeschermer zonder alcohol denat omdat dit ingredient je huid uitdroogt.

Gebruik de juiste SPF en smeer, smeer, smeer

Misschien wel het belangrijkste bij het kiezen van jouw zonnebrandcrème: gebruik de  juiste SPF. De beschermingsfactor (SPF) geeft aan hoe veel langer je in de zon kan zitten zonder te verbranden. Dit is natuurlijk in verhouding tot wanneer je helemaal geen zonnebrandcrème zou gebruiken. Gebruik je een SPF 10 en ben je na 10 minuten in de zon nog net niet verbrand? Dan kan je nu 100 minuten in de zon zonder te verbranden. Zou je factor 20 smeren? Dan kan je 200 minuten in de zon. Uiteraard als je voldoende van het product gebruikt en regelmatig bijsmeert! De stelregel is dat er 4 huidtypes zijn en dat daar de volgende SPF bij hoort:

    • Huidtype I: Mensen met een zeer lichte huid. Je wordt niet of nauwelijks bruin en verbrand zeer snel. Kies de hoogst mogelijke SPF.
    • Huidtype II: Mensen met een lichte huid. Je verbrandt snel en wordt langzaam bruin. SPF 25 wordt zeker aangeraden.
    • Huidtype III: Mensen met een licht getinte huid. Jij verbrandt niet zo snel en word gemakkelijk bruin. Een SPF 10-15 wordt aangeraden.
    • Huidtype IV: Mensen met een getinte huid. Jij verbrandt vrijwel nooit en bruint snel. Je kan dan ook met een lager SPF af, dat jij geen zonnebrandcrème hoeft te gebruiken is echt een fabeltje. Kies zeker een SPF 10. Ben je op zoek naar een zonnebrandcrème zonder chemische filter? De Cenzaa Facial Protection waar ik twee weken geleden over schreef is er één met alleen natuurlijke filters en ik vind hem super fijn!
Volg:
Share:

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

2 Reacties

  1. 8 juni 2016 / 06:41

    Super duidelijk artikel! Ik kies voor mijn gezicht factor 50 en voor mijn lichaam factor 30. Ik smeer me altijd goed in!

  2. Babs
    8 juni 2016 / 19:52

    Vandaag op een ‘workshop’ ook weer over gehoord, het blijven smeren is zo belangrijk. Om de 2 uur. ik ben de helft alweer vergeten, ow… ik moet snel alles gaan opschrijven 🙂